fredag 29. mai 2015

Jentetur til Beijing

Tenk at jeg er så heldig at jeg fikk dra til Beijing sammen med 5 andre kjekke damer.
Vi hadde en fantastisk tur og Inger-Lise hadde laget et glimrende program for hele uken.

Inger-Lise har bodd i Beijing og vet akkurat hvor det er verdt å spise og hva som er verdt å se...

Vi bodde på et sjarmerende hotell i en av hutongene i kjernen av gamle Beijing

Inn i denne smale gaten, skjulte det seg en oase

og her bodde vi

Vi besøkte den forbudte by

Sykkeltur til Lama Tempelet

Champagne lunsj på muren

I tillegg fikk vi oppleve Silkemarkedet og Perlemarkedet bla. For ikke å glemme all den fantastiske, gode maten vi spiste. Tror en må til Kina for å få skikkelig "Kinamat"

Disse litt crispy bønnene som var stekt i peanøttolje med chili og blomsterpepper, kommer jeg aldri til å glemme, nam nam

For ikke å snakke om de fantastiske pasjonsfrukt Mojitoene. Fraråder høye hæler kombinert med denne drinken. For mye pasjonsfrukt kan føre til ustødig gange.

Siste kvelden ble vi invitert på Dumpling-kurs av hotellet og vi fikk lære å lage Dumplings fra bunn av. En kjempekoselig avslutning på en flott uke

Takk Inger-Lise for at du tok oss med og viste oss ditt Beijing.
En reise jeg aldri kommer til å glemme

onsdag 27. mai 2015

17.mai feiring i Busan

Beklager sen oppdatering på bloggen, men her står begivenhetene i kø.

Vi dro inn til Busan lørdagen og bodde på Novotel Hotel for å delta på 17.mai arrangementet for den norske kolonien. De av oss som ikke har barn å ta hensyn til, begynte så smått å varme opp, allerede 16. mai. Nok om det...

Inge og jeg våknet "friske og opplagte" før fuglene kvitret og gjorde oss klar i finstasen. Pyntet og med hver sitt flagg i hånden dro vi stolt ned for å innta en bedre frokost og samtidig sjekke ut før 17. feiringen startet. Dristet meg til å bruke mine lekre Balenciaga sko, siden det var begrenset hvor lenge jeg skulle gå rundt før arrangementet startet.

Fikk litt rare blikk klokken. 08.30 og jeg skjønte jo fort at vi hadde gått på en smell. Feiringen startet ikke før 11.30 og alle slappet av i komfortable klær eller sov litt ekstra lenge på rommet, som vi da for sikkerhets skyld hadde sjekket ut fra. Det ble 3 laaaange, ekstra timer på høye hæler for en amatør

Ja, sånn ser det ut, ca 3 timer før det begynner...

Det var 550 nordmenn påmeldte til arrangementet og 17. komiteen hadde sørget for at det ble en flott feiring

Nydelige borddekorasjoner i norske farger

Hva er vel 17.mai uten barna

2 kjekke karer som gleder seg til å gå i tog

Og tog det ble, selv uten Inge som ingen kunne finne. Påstod i ettertid at han ofret seg for å filme toget når vi kom tilbake. Filmen ble dessverre slettet ved en feiltakelse...

Takk til Den Norske Ambassade og 17. mai komiteen for en flott dag.

For min del var det hjem for å pakke til Beijing turen som startet allerede dagen etter...

onsdag 6. mai 2015

En emosjonell dag på Aikwangwon

Denne onsdagen skulle vise seg å bli en helt spesiell dag for oss, på Aikwangwon. Vi fikk beskjed om å møte ved fellesrommet når vi kom tilbake fra turen med beboerne. Vi fikk forklart at de ønsket å invitere oss med på mottakelse for et av barna som ble adoptert til Holland som 3-åring i 1977. Solveig nevnte at Anne Lise, som har vært en fast hjelper og pådriver, skulle dra tilbake til Norge og hadde derfor sin siste dag på hjemmet.

Vi ble ganske satt ut når vi kom inn i lokalet og ble møtt med dette

Alle beboerne og de ansatte var samlet i salen og vi fikk oppleve rørende taler og flott show

Lee Ran og Raissa i et varmt møte med mamma Kim og søster Woojung.
Lee Ran holdt en rørende tale hvor hun takket mamma Kim for at hun ga henne den omsorgen og pleien hun så sårt trengte som spedbarn. Lee ran ble adoptert til Nederland som 3-åring. Datteren Raissa takket også for at de hadde tatt så godt vare på moren og sørget for at hun fikk en flott oppvekst. Var ikke et øye som var tørt (jeg var bort i mot blind på slutten)
Raissa har søkt tilbake til sine røtter og jobber i dag som engelsklærer i Seoul

Ble ikke mindre rørende da de takket Anne-Lise for hennes innsats for hjemmet, gjennom mange år.
Ble tøft for henne (og oss) da hun tok farvel med alle de skjønne beboerne og ansatte.

Vi måtte selvsagt ha gruppebilde

Tenk at vi i tillegg ble invitert på lunsj med mamma Kim sammen med æresgjestene, Lee Ran, Raissa og Anne Lise. For en ære... (at jeg sitter med munnen full i mat når bilde ble tatt, for så være)

Avslutter med noen bilder fra noen av turene våre

BFF på tur

Her synger de og underholder oss

Takk til Aikwangwon for at dere gir oss så mye glede.

torsdag 23. april 2015

Tur til Godangbong og Beomeosa Tempel

Torsdager er det Lerketur og denne gangen hadde vi en fantastisk tur til Godangbong i Busan

Halveis opp på 801,5 m passerte vi nordporten til Geumjeongsanseong Forttress

Lerkene på Muren. Blir litt sånn "Hvor er Willy?"

Etter en lang og bratt tur er vi endelig på toppen

Her er vi nede igjen og skal inn på tempelområdet. Beomeosa sies å være Busans viktigste tempel

Et nydelig område med mange flotte Buddha skulpturer

De holdt på med forberedelser til Buddhas bursdag, så det var lyslykter i alle tenkelige farger, over hele området. Ser for meg at det blir en fantastisk skue etter mørkets frembrudd...

Sjåføren vår for dagen var en stilig kar med sans for detaljer

Takk for turen, Lerker

mandag 13. april 2015

Alien Card og koreansk sertifikat

I påsken fikk jeg endelig mitt Alien card. Alle som skal oppholde seg i Korea i mer enn 90 dager må ha dette. Nå kan jeg reise ut og inn av landet som jeg vil og jentetur til Beijing i mai, er bestilt

Nei, luften i Korea har ikke gjort meg yngre. det har derimot den lokale fotografen. Retusjerte og styrte på leeeenge før han var fornøyd. Malte på litt ekstra øyebryn og nesebor, gjorde han og....

På sertifikatet må du vise ørene, se alvorlig ut og selvfølgelig minst 10 år yngre ut enn du faktisk er...
Med mitt tykke hår, ble jo selv mine små ører stående rett ut.

Er det bare meg, eller har fotografen gitt meg en liten touch av koreansk utseende..

Nå kan jeg med loven i hånd, sette på nødlys og parkere på langs og på tvers, hvor det enn måtte passe meg. Kjøre på rødt lys når jeg skal til høyre eller fløyte hissigt på han foran som sikkert er en av disse  håpløse utlendingene som enda ikke har forstått at rødt lys betyr GO!!!

søndag 12. april 2015

Tur til øya Jangsado

I forrige uke hadde vi en fantastisk fin tur ut til en av Camellia øyene. En liten perle av en øy, med flotte skulputerer, botaniske hager, utendørs konsert arena og fine utsiktsposter

En fin båttur i godt vær.

Koreanere elsker å ta bilder av hverandre og ikke minst av seg selv, så det er bare å vente tålmodig...

Fargerike og sporty koreanske kvinner

Og flotte, sporty norske kvinner... (Lettere med tilgivelse enn tillatelse)
Legg merke til selfiestangen til Linda, som står til høyre, ble flittig brukt kan du si

Mye flott å se...

Vakre blomster over alt

Ble veldig fasinert av disse flotte skulpturene

Flotte omgivelser for en utekonsert i sommer. Her sitter de koreansek damene klar allerede

Her må jeg tilbake og drikke vin i solnedgangen, uten de 3 playboyene på bilde, vel og merke.

På vei tilbake til båten hørte vi livemusikk lenge før vi kom frem

Gleden var stor da norske og koreanske damer kastet seg ut i dansen

Og her er en hane i kurven som ble vel ivrig

Takk for en fantastisk tur, Lerker